Conquest MB-II

Conquest-MB-1.1

De conquest is eigenlijk geen schip, maar een ponton. Deze word door een sleepboot voortgetrokken. Toch is dit een zeer hoogstaand stukje Nederlandse techniek en een mooie uitdating om te bouwen. Ondanks dat het een platte doos zijn er een flink aantal details die juist dan goed moeten zijn. Als basis hiervoor is MDF gebruikt. De achterzijde van het ponton heeft een extra versteviging gekregen die straks de bevestiging van de kraan mogelijk maakt.

Conquest-MB-1.2

Het ponton zit inmiddels dicht. Er worden een aantal verlaagde dekjes aangebracht. Voor de bolders en voor de ankerlieren. Zoals ook goed te zien aan de rechterkant is er een boeg en spiegel.

Conquest-MB-1.3

Om alle verlaagde dekken gelijk te krijgen en mooi strak te krijgen worden hier inzet stukken gebruikt. Deze inzet stukken worden gemaakt van styreen en kan zo in oplage gemaakt worden.

Conquest-MB-1.4

Als alle verlaagde dekken er in zitten kan er geschilderd worden. Als eerste een paar lagen grondlak. De MDF moet altijd met een speciale grondlak behandeld worden omdat dit anders de verf blijft opzuigen. MDF is een sterk zuigende ondergrond.

Conquest-MB-1.5

Als de grondlaag goed droog is en hier en daar waar nodig nog wat strak gemaakt is met plamuur kan de kleurverf er op. Het dek is de basis van het ponton en zal dan ook goed moeten droge om straks de zijkanten en onderwaterschip te kunnen schilderen.

Conquest-MB-1.6

Het ponton word op een sokkel gezet en gedragen door een aantal buisjes. Omdat de buisjes van kunststof zijn en niet teveel mogen opvallen heb ik besloten deze in een bronzen kleur te spuiten. Op die manier vallen ze minder op en staat toch netjes.

Conquest-MB-1.7

De sokkel inmiddels klaar. Gelakt in noten kleur beits en bekleed met viltstof. Doordat hier straks ook een kap overheen zal gaan is het een mooie ondergrond die niet zal afleiden.

Conquest-MB-1.8

Nu het ponton op de sokkel staat kan de zijkant geschilderd worden. Zoals ik al aangaf, verf moet kunnen uitharden. Dit betekend wel dat alles afgeplakt moet worden. Om ook de sokkel te beschermen is deze ingepakt met kranten. Zo weet ik zeker dat ik daar niet op zal knoeien.

Conquest-MB-1.9

Het ponton als basis is klaar. De details kunnen nu gemaakt worden.

Conquest-MB-1.10

Bolders en beluchtingsbuizen geschilderd en geplaatst. Dit soort detail is bij zo’n project altijd een leuke afwisseling en geeft het model gelijk een goed uiterlijk.

Conquest-MB-1.11

Stabiliteitsvinnen aangebracht en geschilderd. Daarnaast bezig met uit ankerkettingbuis. Deze is conisch en laat het ankerketting door. Hier komt straks ook nog een lier bij op het dek erboven.

Conquest-MB-1.12

De golfbreker. Een mooi detail voor zo’n ponton. Doordat deze getrokken word moeten er ook nog een aantal bolders achter die de sleepkabels kunnen dragen.

Conquest-MB-1.13

De golfbreker geschilderd en gefixeerd. De bolders, rood/groene verlichting en boeglicht aangebracht. Daarnaast is de kraan in opbouw voor het oppikken van de sleepkabel.

Conquest-MB-1.14

Ankerlieren voor het achterste gedeelte. Deze zijn in grijs uitgevoerd en staan op een plateau. Ketting moet er dan nog wel overheen.

Conquest-MB-1.15

Sleeplieren voor de boeg. Dit zijn grote jongens en zijn ook voorzien van een dakje. Ook kan deze lier als winch gebruikt worden. het dakje zal blauw worden.

Conquest-MB-1.16

Boeg accommodatie voor het personeel en andere zaken zoals kantoor ruimte enz. Het word inmiddels wat drukker op het dek van het ponton.

Conquest-MB-1.17

Mansgat en luchtventilator schacht aangebracht.

Conquest-MB-1.18

Omdat er een flink stuk techniek op het dek staat, nog meer lieren. Deze zijn bedoeld om een aantal ankers te bedienen zodat het ponton op de juiste plaats gehouden kan worden. Dit vind ik toch een technisch hoogstandje.

Conquest-MB-1.19

Verlaagde dek voor de ankerlier is klaar. De lieren zijn aangebracht met geleiding voor de ankerketting en niet te vergeten de kaapstander en nog meer bolders. De trap zal nog een leuning krijgen. Deze licht op dit moment te drogen.

Conquest-MB-1.20

Lieren zijn klaar voor de positionering van het ponton. De noodkabel van RVS staalkabel en een kraansokkel aangebracht. Er komt een flinke kraan op te staan.

Conquest-MB-1.21

Het ponton zal voor veel zaken inzetbaar zijn. Om die reden wil ik dat ook laten zien. Voornamelijk worden dit soort pontons gebruikt voor het plaatsen van sokkels van windmodelens bijvoorbeeld. Deze zal ik ook op het dek plaatsen.

Conquest-MB-1.22

Kabels voor de ankers krijgen verschillende ogen om verschillende hoeken te kunnen overbruggen. Daarbij de naam aangebracht van het ponton.

Conquest-MB-1.24

Accommodatie heeft alle details gekregen en sokkels met kraan zijn geplaatst. Ook de naam van concordiagroup is aangebracht aan de zijkant. Beting zo een flink model te worden.

Conquest-MB-1.25

Natuurlijk kan een vlag niet ontbreken en de plaatsnaam waarvandaan deze komt.

Conquest-MB-1.26

Als het ponton verplaatst word kan de kraanboom neergelegd worden. Daarvoor is een speciale rust geplaatst. Deze staat nu in de grondlak en ben ik bezig de plaats af te meten waar deze straks moet komen.

Conquest-MB-1.30

Man overboord trap. Deze bestaat uit kommen in de huidlaag van het ponton met een traptrede. Ik breng deze wel aan maar dan vrij eenvoudig.

Conquest-MB-1.31

Natuurlijk mag de vlaggenmast en radarbol niet ontbreken. De vlag is de vlag van Concordia zelf.

Conquest-MB-1.klaar

Nadat ook de vlag is gemonteerd en alles nog een keer is nagelopen, kan het schip naar de eigenaar. Een schitterend ponton eigenlijk. Zoals ik in het begin al aangaf, één brok techniek. Dat maakt het ook zeer leuk om te bouwen als schaalmodel.