Cutty Sark

Cutty Sark.1
Een paar jaar geleden een doos van de Cutty Sark over kunnen nemen van iemand. Deze word vroeger in de Blokker op de speelgoed afdeling verkocht en is eigenlijk een heel mooi schip. Deze werden toen voor 15 gulden. Verkocht en had wel wat werk nodig omdat je wel kan zien dat de mallen versleten zijn. Dus veel gietresten. Toch omdat het een kleine prijs voor zo’n model is dit niet echt een probleem.
Cutty Sark.3
De rompdelen zijn aan elkaar gelijmt en zijn inmiddels goed uitgehard. Nu mag het dek op de plaats gelijmd worden. Het dek bestaat uit één stuk met een aantal gegoten onderdelen zoals de bolders en wat andere kleine zaken. Door de schilders tape fixeer ik alles tot de lijm weer goed droog is.
Cutty Sark.4
Doordat de relingen erg grof zijn uitgevoerd heb ik besloten deze opnieuw uit te voeren. Ook was het de bedoeling om hier met een draadje te werken. Dit is niet zoals het hoort bij de Cutty Sark.
Cutty Sark.5
Doordat ik de hoogte aan het papieren stripje aanhoud zijn de staanders van de reling overal even hoog. Dan de rest er straks op gesoldeerd worden.
Cutty Sark.6
Relingen zitten er op en omdat er toch wel wat kieren ontstaan zijn bij het dek en de verschansing heb ik besloten om dit met een dun randje plamuur weg te werken. Ook dit mag drogen voordat er verder geschilderd kan worden. Het onderwaterschip is inmiddels geschilderd in de kleur van de koperen beplating. Er komen geen verouderingstechnieken op. Ik bouw mijn schepen in nieuw staat.
Cutty Sark.7
Dek word voorzien van een oker laag en een inkt laat bruin. Door de inkt als filter gebruiken lijkt het op hout.
Cutty Sark.8
In dit geval heb ook de sokkel waar dit schip op komt te staan geschilderd. De letters heb ik gedrybrusched met een oud goud kleur en daaroverheen een filter van bruine inkt aan gebracht. Dat maakt het wat authentieker.
Cutty Sark.9
Het dekhuis voor het achterschip met daarop de koekoek. Ook hier is een nieuwe reling geplaatst en word doormiddel van verf en inkt het hout nagebootst.
Cutty Sark.10
De nagelbanken worden met dezelfde verftechiek geschilderd. En de pennen die er inzitten krijgen een donkerdere kleur. Dan steekt het toch wat af.
Cutty Sark.11
Het roer en roerbehuizing. Ook nu in hout en oud goud. Omdat het roerwiel zowel van hout als messing ringen bevat heb ik besloten om dit ook zo uit te voeren. Al is dit een klein detail. Je ziet het wel. En dat is net het verschil tussen een vensterbank model en een schaalmodel.
Cutty Sark.12
Nu ook de meeste zaken op het dek klaar zijn en geplaatst kan er een begin gemaakt worden aan de masten. Deze schoongemaakt en alle gietresten verwijderd. Daar zat veel aan. En het eerste begin van het schilderen. De masten staan allemaal iets scheef. Dat hoort zo. Ik heb dit alsnog vergeleken met wat foto’s op internet van het origineel voordat deze in vlammen is opgegaan.
Cutty Sark.13.1
Masten en ra’s aangebracht. Iets minder scheef als de vorige foto. Al staan ze toch flink scheef en zelfs meer scheef dan deze foto doet vermoden.
Cutty Sark.13
Sloepen hebben mooie details. Ook aan de binnenzijde. Jammer dat ze onderste boven op het dek gelegd moeten worden.
Cutty Sark.14
Ook hier geld dat de sloepen mooie details hebben. Toch heeft de sloep op het origineel een dekje. Deze heb ik van fijn schuurpapier nagemaakt en daarlangs wat garen aangebracht. Omdat dit schuurpapier een fijne korrel heeft komt er een fijne structuur in te zitten. Dat sterk lijkt op het originele doek.
Cutty Sark.15
De sloepen in de davids met dekjes er overheen. Ertussen liggen wat masten, peddels enz. Deze zijn niet inbegrepen maar met wat cocktail prikkers zijn deze goed na te maken.
Cutty Sark.16
Pompen en wiches aangebracht. Ook deze hebben mooie details. Al is het op het bijna allemaal zwart geschilderd. Deze onderdelen zijn gemaakt van gietijzer en daarom op het origineel ook zwart geschilderd. Al zijn de draaiwielen voorzien van een lichtere kleur. Ik heb hier wat foto’s voor vergeleken maar kan niet vinden vanuit welke periode dit is. Ik zie de wielen ook wel wit uitgevoerd maar dan na de verbouwing. Deze is van voor de verbouwing.
Cutty Sark.17
Goed detail die ik er niet goed af kon halen omdat ik het schip voor de verbouwing had bedacht. Zo ook de opstelling van een aantal onderdelen. Een boordlicht hoort daar dan ook eigenlijk niet bij. Maar omdat ik deze niet goed er krijg zonder beschadigingen besloten ze toch maar te schilderen.
Cutty Sark.18
Netten langs de relingen op. Tule is hier een goed materiaal voor. Dat is een kwestie van op maat knippen en lijmen.
Cutty Sark.19
Omdat de meeste onderdelen nu klaar en aangebracht zijn op en rond het dek kan er begonnen worden aan het staande want. Een leuk werkje omdat het schip dan omgetoverd word tot een statig zeilschip.
Cutty Sark.20
Niet vergeten, de ankerketting aangebracht. Ik heb de mee gegoten ketting er af gehaald en een losse aangebracht. Dit is een detail dat op deze manier beter tot zijn recht komt. De ketting word ook niet geschilderd.
Cutty Sark.21
Het boegbeeld met de paardenstaart in de hand. De paarden staart is gemaakt vanuit een fijne penseel die niet goed en versleten was. Een paar haren er af geknipt en deze samen gebonden met fijn draad. Daarna in de hand gelijmd.
SANY5141
Nu alle tuigage klaar is, het boegbeeld de haren heeft en alles geschilderd is kan ik zeggen het model is klaar. Ik heb de ra’s recht gelaten zoals deze aangegeven zijn door Revell en daarom geen zeilen gegeven. Dit is de rust stand zoals het schip in de haven zou liggen. Er zitten wel kunststof zeilen in de bouwdoos bijgeleverd. Met wat verftechnieken zou dit wel wat kunnen worden als je dit wilt.