Ferrari Hydroplane Castoldi

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.1

Een uitdaging in houtbouw om een strak model te bouwen wat in hoogglans uitgevoerd gaat worden. En ook nog met beplanken omdat alle latjes mooi egaal recht moeten blijven lopen. Ook daar de rondingen zitten. Ik heb tekeningen van dit schip uitgeprint en deze uitgeknipt. Daarna op een plaat hout gelijmd om zo de spanten te kunnen uitzagen.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.2

Na het uitzagen van de spanten word alles in elkaar gestoken om te zien of alles goed past. Wanneer dit naar wens is zal er gelijmd gaan worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.3

De eerste laag beplanken is gelukt met lindenhout. Deze word straks netjes glad geschuurd om het fineer op aan te brengen. Wel heb ik de latjes gelijk zo aangebracht om een keer te kunnen oefenen met leggen. Nu zie ik waar ik een foutje gemaakt heb en kan dit straks dan ook goed corrigeren met het fineer wat hierover aangebracht word.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.4

Nu het fineer ook is aangebracht kan alles in de blanke lak gezet worden. Als eerste laag heb ik een verdunde laag aangebracht die in het hout intrekt om zo een mooie grondlaag te hebben. Nu is de 3e laag lak aangebracht en mag drogen. Goed te zien hoe de lamp weerspiegeld in de glans.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.5

De opbouw van de speedbood. Ook dit word van hout opgebouwd met spanten en hulpspanten die later verwijderd worden. Het is aan aardig aerodynamisch geheel aan het worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.6

Zoals ik al aangaf, de hulpspanten kunnen verwijderd worden. dit is nu dan ook weg gezaagd en het binnenwerk zal voorzien worden van een fixering van epoxy hars. Daardoor blijft de vorm goed en zullen de latjes net gaan scheuren in de toekomst.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.7

De opbouw is als basis klaar. De eerste laag grondlak is aangebracht en duidelijk te zien dat er nog wel wat kleine zaken glad getrokken moet worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.8

In de opbouw komen toch ook de uitlaat gaten, panelen van de motorkap. Luchtinlaten aan de zijkant en goed te zien dat alles mooi strak is geworden. Om de romp te beschermen heb ik de slede nagemaakt waar de echte ook op staat. Een mooi detail ter presentatie straks.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.9

De beluchting aangebracht en het afmeten waar de paneel lijnen gaan komen. De paneel lijnen zullen uit gegutst worden. Na het spuiten kan dit voorzien worden van een wash met inkt om de schaduw aan te brengen.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.10

De schroefas en steunen. Deze zijn gesoldeerd van een messing staaf en Alpaca steunen. Het Alpaca zal worden gepolijst en kan dan voorzien worden van nagels die door de voorgeboorde gaten zijn aangebracht.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.11

De binnenzijde van de kuip. Hier komt straks een zetel in te staan en wat pedalen enz. Daarnaast is de bekleding die er inzit geschilderd. Het echt model heeft een tectyl laag aangebracht wat nogal bobbelig is. Daarvoor heb ik zaagsel met lijm gemend en laten drogen. Na drogen eerst zwart geschilderd waarna dit met de drybrusch methode wat highlichts gegeven is.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.13

De versteviging. Planeerplaten zijn aangebracht. Deze zijn gemaakt van Alpaca en voorzien van gaten rondom om zo de nagels te kunnen gebruiken om alles vast te zetten. De platen zijn gepolijst waarna ze in de hoogglans gespoten zijn ter bescherming. Wanneer dit niet gespoten word zal het plaatmateriaal mat en zwart worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.14

De kuipstoel of eigenlijk zetel. Deze is in hout en styreen gemaakt. Om de bekleding van leer na te bootsen heb ik milliput gebruikt. Dit is een zelfhardende klei opgebouwd uit twee componenten. Doordat ik deze stoel straks schilder zal dit er realistisch uit gaan zien.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.15

De zetel eerst rood geschilderd waarna er een wasch inkt overheen is gezet als filter. De naden hebben een extra laag zwarte inkt gekregen om zo meer schaduw te krijgen. De zetel is toch erg mooi geworden op deze wijze.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.16

Omdat een speedboot allen gebouwd is voor snelheid en niet om mooi te zijn is over de schroefas een plaat aangebracht die bescherming moet bieden aan de coureur. De plaat is op de juiste kromming gebogen en voorzien van gaatjes.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.17

De luchthapper op de neus van de opbouw is ook van Alpaca gemaakt. Nu deze klaar is kan de openingen opgemeten worden. Doordat dit neusstuk massief hout is zal er een gat gefreesd worden. Het uitgefreesde gat kan dan zwart geschilderd worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.18

Doordat de achtergrond is uitgefreesd van de luchthapper en er een laag gaas is tussen aangebracht is het niet te zien dat er een gefreesd gat is. Er is zo geen inkijk meer. Ook de sluitingen van de motorkap zijn inmiddels gemaakt van metaldraad en in elkaar gesoldeerd. Ze staan reeds gefixeerd op de opbouw.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.19

De asbescherming plaat en gaspedalen zijn aangebracht. Er zal geen bedrading zichtbaar zijn. Dit is in het origineel wel zo maar dit geeft alleen maar een rommeltje en leid af van het model zelf aan de binnenzijde.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.20

De zetel is aangebracht en de nrplaten uitgeprint. Ik heb deze behandeld met blanke hoogglans lak en op de opbouw gelijmd. Ook is er het nodige aan metaal aangebracht zoals de instap stukken enz.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.21

Het dashboard en roerwiel zijn aan de beurt. Ik heb op internet verschillende foto’s gevonden van het origineel zodat dit goed na te maken is. Ook hiervoor word Alpaca gebruikt omdat het echte model geborsteld staal heeft.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.22

Alle meet instrumenten zijn aangebracht. de klokjes zijn gemaakt van een geprint schaalverdiling en een messing op gesoldeerde ring. Deze ring en wijzerplaten zijn in de blanke lak gespoten en worden gelijmd met twee compontenten lijn. Solderen zal niet gaan vanwege de wijzerplaten en daarom heb ik gekozen voor een goede lijm hiervoor, metaal op metaal is meestal niet goed te lijmen. Wel met tweecomponenten zijn.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.23

En natuurlijk het roerwiel. Deze is in het echt van metaal met een houten rand. Dus ook dat op de zelfde wijze uitgevoerd.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.24

Het roer zelf. Dit is een roerwiel waar gelijk de staalkabels van het stuurwiel op aangesloten zit. Dit geheel is werkend opgebouwd en gemaakt van Alpaca.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.25

Uitlaten zijn aangebracht. Gesoldeerd van messing en mat zwart gespoten. Daarna omwikkeld met een touw ter bescherming omdat dit erg heet kan worden.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.klaar1

Nadat alle detail aangebracht zijn is het schip klaar. Verder komen er geen vlaggen of andere reclame aan. Dat was in die tijd nog niet zo aan de orde. Het schip is volledig in hoogglans afgewerkt en supperglad. Hierdoor heeft dit een zeer mooie glans verkregen. Het schip heb ik niet meer in bezit en verkocht. De opbrengt van dit schip is gedoneerd met aftrek van de aangekochte materialen aan de frettenstichting in Breda destijds. Het was een zeer leuk model om te bouwen.

Ferrari-Castoldi_Hydroplane.klaar2

Achter op het schip is een klein merkje aangebracht met mijn naam. En op deze wijze is ook goed te zien dat het schip er strak is gebouwd. Een volledig uit de hand gebouwd model.