Kielklem

Een stuk gereedschap voor de modelbouwer en dan nog specifiek voor de scheepsmodelbouwer die houten schepen bouwt. Een kielklem waarmee het schip vast gehouden kan worden en ook nog eens gekanteld kan worden zodat er makkelijk aan gewerkt kan worden. Ik was hier lang naar op zoek maar nieuwe zijn schreeuwend duur omdat dit speciaal gereedschap is voor de modelbouwer. En voor alle speciaal gereedschappen geld, dat is duur. Kortom ik ben er maar één zelf gaan ontwerpen.
Een stuk gereedschap voor de modelbouwer en dan nog specifiek voor de scheepsmodelbouwer die houten schepen bouwt. Een kielklem waarmee het schip vast gehouden kan worden en ook nog eens gekanteld kan worden zodat er makkelijk aan gewerkt kan worden. Ik was hier lang naar op zoek maar nieuwe zijn schreeuwend duur omdat dit speciaal gereedschap is voor de modelbouwer. En voor alle speciaal gereedschappen geld, dat is duur. Kortom ik ben er maar één zelf gaan ontwerpen.
De klem zelf waar de kiel straks tussen komt. Een halfhouten verbinding zorgt voor een goed lijmvlak en de houtkeuze is hierin een vierkantlat van eiken.
De klem zelf waar de kiel straks tussen komt. Een halfhouten verbinding zorgt voor een goed lijmvlak en de houtkeuze is hierin een vierkantlat van eiken.
De halfhouts verbinding is gelijmd en het kruisje geeft aan waar straks de bout doorheen kan om de klem te kunnen aandraaien. Deze verbinding zal aan de andere kant het zelfde aangebracht worden.
De halfhouts verbinding is gelijmd en het kruisje geeft aan waar straks de bout doorheen kan om de klem te kunnen aandraaien. Deze verbinding zal aan de andere kant het zelfde aangebracht worden.
Ook in het midden zal een klem gaan komen. Dan heeft deze klem drie punten waarmee de kiel geklemd kan worden.
Ook in het midden zal een klem gaan komen. Dan heeft deze klem drie punten waarmee de kiel geklemd kan worden.
De klem zelf word nu gelijmd. Ik heb ervoor gezorgd dat alles mooi haaks geplaatst is door dit met een blokhaakje te controleren. De lijm mag nu eerst goed drogen.
De klem zelf word nu gelijmd. Ik heb ervoor gezorgd dat alles mooi haaks geplaatst is door dit met een blokhaakje te controleren. De lijm mag nu eerst goed drogen.
Het middenstuk is gelijk een scharnier en standaard. Doordat ik ook wat stevigheid wilde behouden heb ik een essenplankje op maat gezaagd in een driehoek vorm. De vorm is gekozen omdat ik dit mooi vind, rond had ook gekund. Deze word er met kleine voorgeboorde nagels op vast gezet en gelijmd. Dan weet ik zeker dat dit goed stevig is en blijft.
Het middenstuk is gelijk een scharnier en standaard. Doordat ik ook wat stevigheid wilde behouden heb ik een essenplankje op maat gezaagd in een driehoek vorm. De vorm is gekozen omdat ik dit mooi vind, rond had ook gekund. Deze word er met kleine voorgeboorde nagels op vast gezet en gelijmd. Dan weet ik zeker dat dit goed stevig is en blijft.
Het standaard en scharnier moet nog gemaakt worden. Dit is het vast deel van het scharnier. Doordat er een draadeinde van 4MM in gelijmd is kan er met een vleugelmoer gewerkt worden. Het andere deel van het scharnier krijgt een gat waardoor deze over het draadeinde geschoven kan worden. Door de vleugelmoer los te draaien kan deze gedraaid worden.
Het standaard en scharnier moet nog gemaakt worden. Dit is het vast deel van het scharnier. Doordat er een draadeinde van 4MM in gelijmd is kan er met een vleugelmoer gewerkt worden. Het andere deel van het scharnier krijgt een gat waardoor deze over het draadeinde geschoven kan worden. Door de vleugelmoer los te draaien kan deze gedraaid worden.
Het vaste scharnier deel even controleren. Alles is goed en draait ook goed. Dit vast gedeelte kan nu op de plaat geschroefd worden.
Het vaste scharnier deel even controleren. Alles is goed en draait ook goed. Dit vast gedeelte kan nu op de plaat geschroefd worden.
De bekken van de klem. Deze bestaan uit blokjes van het zelfde hout die twee gaatjes hebben. 3,0mm voor gelijding en 4,5 voor de bout. Door een vleugelmoer kan deze geklemd worden. De draadeinde zit vast in de kielklem gelijmd zoals ik heb laten zien bij het scharnier. Dit principe is bij alle drie de punten het zelfde uitgevoerd.
De bekken van de klem. Deze bestaan uit blokjes van het zelfde hout die twee gaatjes hebben. 3,0mm voor geleiding en 4,5 voor de bout. Door een vleugelmoer kan deze geklemd worden. De draadeinde zit vast in de kielklem gelijmd zoals ik heb laten zien bij het scharnier. Dit principe is bij alle drie de punten het zelfde uitgevoerd.
Montage van het scharnier. Doordat ik deze eerst heb afgetekend zijn de gaten bepaald. Nu kan ik deze ook in het scharnier gedeelte overnemen en voorboren.
Montage van het scharnier. Doordat ik deze eerst heb afgetekend zijn de gaten bepaald. Nu kan ik deze ook in het scharnier gedeelte overnemen en voorboren.
Geschroefd en gelijmd. Alles zit nu zoals het moet. Nadat de lijm goed gedroogd is kan alles gelakt worden. De binnenzijdes van de bekken zullen niet gelakt worden. Dit zal mogelijk anders afgeven aan de kiel van het schip. En ongelakt geeft dit een betere grip. Door de houtkeuze is het een vrij harde klem en zal met beleid gebruikt moeten worden. Ik heb gekozen om de voetplaat zwart te schilderen. Gewoon omdat ik dit mooi vind.
Geschroefd en gelijmd. Alles zit nu zoals het moet. Nadat de lijm goed gedroogd is kan alles gelakt worden. De binnenzijdes van de bekken zullen niet gelakt worden. Dit zal mogelijk anders afgeven aan de kiel van het schip. En ongelakt geeft dit een betere grip. Door de houtkeuze is het een vrij harde klem en zal met beleid gebruikt moeten worden. Ik heb gekozen om de voetplaat zwart te schilderen. Gewoon omdat ik dit mooi vind.