Honda Steed

Een wat oudere modelbouw doos. Maar een hele leuke. Dit keer met beperkte middelen. Wij zijn verhuisd een tijdje geleden. En ben dus ook nog aan het verbouwen. Hierdoor nog niet de beschikking over al het modelbouw materiaal zeg maar. Om als pauze van de verbouwing even te kunnen modelbouwen heb ik dit pakketjes gekozen. Dit heb ik van een vriend van vroeger gekregen destijds. Heeft bijna 10 jaar op de plank gelegen. Lag dan ook echt op een moment als dit te wachten.

Natuurlijk als eerste de doos zelf. Eigenlijk best een mooie motor zo. Ik heb er zelf voor gekozen om de motor in de zilveren kleurstelling te bouwen. Zoals ik al aangaf, ik heb beperkte middelen tot mijn beschikking en blauwe verf heb ik op het moment niet. En de uitdaging voor nu is om er niets bij te hoeven aanschaffen.

De inhoud van de doos. Tenminste het chroom en het rubber. Ik hoef aan het chroom niet heel veel te doen behalve dit goed op te poetsen en wat gietnaden op te schonen straks.

De kleur delen en transparante delen voor de lampjes enz. De kleurdelen zijn nu mooi blauw gegoten. Maar deze worden straks zilver gespoten.

En helaas gebroken. De drivetrain van de motor. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen met een beetje goede lijm en wat geduld.

Als eerste het motorblok in elkaar gezet? Nee niet echt. Aan dit gedeelte was al begonnen. En alles zit op zich netjes in elkaar dus laten we dit zo. Het frame is waar we nu verder mee gaan. Als eerste heb ik dit netjes glad gevijld met een klein vijltje. De gietnaden verwijderd en de delen die dit nodig hadden mooi glad geschuurd.

Tijdens het netjes maken van het frame wel wat putjes enz ontdekt. Dus deze behandeld met wat plamuur van Revell. Doordat Revell plamuur bedoeld is om op het plastic te gebruiken hoef ik niet een primer te gebruiken. Wanneer het frame straks gespoten word zien we de putjes en kuiltjes van het giet proces niet meer.

Ondanks dat het motor blok netjes in elkaar zit toch hier en daar nog wat bijgewerkt. De plamuur die ik gebruik even erbij op de foto gezet. Ik moet zeggen heb het al jaren in mijn kleine modelbouw kistje met basis gereedschap liggen en nooit gebruikt. Maar het werkt prima.

Het frame en motorblok mogen drogen. dus tijd voor de achterbrug. Deze nu eerst los in elkaar gezet. Ook het wiel even in elkaar gezet. Let op, het is niet verlijmd nog. Maar zo kan ik goed zien of alles goed past straks. Nu kan ik er nog wat aanpassingen op aanbrengen als dit nodig is. Maar alles past eigenlijk best goed. Dus kan ik hiermee deze delen het zelfde behandelen als het frame. Alle gietnaden er af en alles mooi glad afwerken.

Natuurlijk ook even in het frame passen. Het lijkt er op of ook dit allemaal goed past. Ik kwam er wel achter dat er twee sets gaatjes of slotjes zijn waar de achterbrug in past. De bovenste moeten we hebben. In de onderste gaat het standaard. De achterbrug past daar ook heel netjes in.

De startmotor en het olie filter hebben een eigen kleur gekregen. Ik heb de verf vanuit wat basiskleuren acryl verf gemengd en ben best tevreden over het resultaat. Daarboven de carburateur en het luchtfilter.

Nu het frame en het motorblok klaar zijn heb kunnen deze in elkaar gezet worden. Het frame is met een eiglans spuitlak gespoten. Deze had ik nog over van een klus thuis. En de motorblok deksels zijn gespoten met velgenlak. Deze zilveren kleur geeft een beetje een metallic kleur zilver. Staat haar wel goed denk ik. De carburateur enz. zitten er nu ook in verlijmd. Het begint al wel wat te worden.

Het achterwiel nu verlijmd. Let hier op dat voor het verlijmen eerst het chroom van het kunststof af geschuurd moet worden. Anders kun je de wieldelen niet verlijmen. Op chroom kan de lijm niet goed hechten.

De voorvork, het voorwiel en remschijf zijn nu ook gemonteerd. Zoals ik al aangaf, chroomdelen zijn redelijk makkelijk te verwerken. Let hier ook weer op de rijrichting van de banden. Die staan zoals op een echte band ook op de zijkant. Anders loopt het profiel niet in de goede richting.

De tank is een ander verhaal. Tot nog toe past alles heel erg goed. Maar juist het deel wat direct in het zicht zit heeft een slechte pasvorm. Ook dit plamuren we netjes met Revell kunststof plamuur.

Het achter spatbord. Ook deze is blauw gegoten. Daarnaast heeft deze net als de tank toch wel wat zaken om af te werken. En natuurlijk mooi glad te schuren.

Als eerste het spatbord gespoten. Ook dit is met de velgenlak op kleur gespoten. Velgenlak word voor auto wielen gebruikt om ze weer mooi op te frissen. Ik had een busje op het werk in onze werkplaats staan. Die stond daar al jaren weg te stoffen.

Uiteraard ook de tank op kleur gespoten. En alvast begonnen aan het stuur. Voordat ik de handvatten kan schilderen moet eerst het chroom er af. Ik hiervoor een mesje gebruikt om dit het chroom er vanaf te krabben. Anders houd de zwarte verf niet goed.

En de lampjes kunnen nu ook verder klaar gemaakt worden. Voor de knipperlichten heb ik de binnenkanten oranje geschilderd aan de binnenzijde De verf zal na ongeveer een uurtje droog genoeg zijn. De onderdelen kunnen nu op de motor aangebracht worden.

En nog meer chroom onderdelen. De uitlaat bestaat uit verschillende onderdelen die met elkaar verbonden moeten worden.

En wanneer alle delen klaar zijn om opgebouwd te worden is het handig om de motor op twee kleine klosjes te plaatsen.

Omdat de uitlaten in elkaar gezet moesten worden deze van te voren even gepast om te zien dat alles echt klopt. En alles heb ik goed bijgewerkt.

Nu word het spannend. De met velgenlak gespoten onderdelen moeten op de motor gelijmd worden. Als je goed kijk zie je dat de tank niet met hoogglans lak is afgewerkt. Ik heb een eiglans lak gebruikt als afwerking.

Nu alle delen verlijmd zijn is het resultaat best mooi. En ik heb echt geen spijt deze kleur te gebruiken. Het geeft toch wel een Oldschool effect op een moderne manier.