Sinkholes verwijderen

Je kent het wel. Een mooi bouwpakket gekocht. Ga je lekker aan de slag en zie je een vreemd rond merkje net op een zichtbare plaats. Als je dit gaat schilderen zal dit daarna nog goed te zien zijn. Dit kan natuurlijk niet en is zonde van het eindresultaat omdat je jezelf daar natuurlijk aan blijft storen.

Als eerste even waar dit door komt. Een sinkhole is het eigenlijk niet. De ronde puntjes komen door het uitduwen van het gietraam uit de mal. Na het vullen van de mal met vloeibaar kunststof moet dit nog even uitharden. Wanneer dit nog niet helemaal is uitgehard en de mal gelost wordt zal het gietraam er uit geduwd moeten worden. Door dit uitduwen ontstaan deze putjes. Dit gebeurt natuurlijk machinaal. Je kunt een hele discussie voeren of dit niet anders kan? Maar helaas heeft dit natuurlijk gelijk invloed op de prijs.

sinkholes verwijderenEen klein voorbeeld van de Uss Enterprise ((CVN65) die ik aan het bouwen ben. Als je goed kijkt zie je een viertal perfect ronde putjes. Dit zijn de sinkholes. En natuurlijk zoals ik beschreef niet mooi wanneer je dit geschilderd hebt.

sinkholesEr zijn verschillende methodes om deze te verwijderen. Een meest gebruikte is plamuren. Dit omdat het gewoon het meest gemakkelijk is. Als eerste schuur de sinkholes en omgeving een beetje ruw op met heel fijn waterproof schuurpapier. Ik heb hiervoor een stukje in een puntje opgevouwen waardoor ik heel precies kan schuren.

Dan kan dit met een klein plamuur mesje of spateltje gedicht worden met een druppel plamuur. Let hier wel op welke soort plamuur je gebruikt. De plamuur moet wel hechten op kunststoffen. Vraag hierna bij je modelbouw winkel of kijk of de plamuur geschikt is voor lak en kunststoffen. Gebruik een fijne plamuur omdat deze daarna wel glad afgeschuurd moet worden. Ik zelf plamuur altijd een iets dikker laagje plamuur zodat ik dit na drogen vlak kan schuren.

Dit is natuurlijk een klein beetje extra werk, maar zeg nu zelf. Wanneer dit netjes afgewerkt word is het model wel mooier nadat je het schildert.