Yamaha Virago XV1000

Even iets tussendoor wat een niet te groot project is kan heel fijn zijn. Zo ben ik aan deze motor begonnen. Met het idee om het model gewoon uit de doos te bouwen. Dus zonder aanpassingen. Ik heb het model via Marktplaats aan geschaft en er was al iets in elkaar gezet. Op zich niet heel erg omdat het maar heel weinig was en daardoor was de aanschaf ook goedkoop. Maar genoeg hierover.

Als eerste de doos natuurlijk. Eenvoudige afbeelding op de doos. Maar dit geeft wel een goede indruk over hoe het model kan worden. Ben benieuwd naar de kwaliteit. Men zegt dat dit erg goud is.

Zoals ik al aangaf, Er was al een stukje aan begonnen. Op zich zit dit allemaal netjes in elkaar en zonder al te veel lijmresten enz. Maar helaas waren de gietranden er niet afgehaald. Gelukkig kan ik op de meeste plaatsen dit er nog af halen.

De tank. Goed te zien dat deze met een kwast is geschilderd. Ook hier is de midden naad goed te zien. Na het verlijmen van twee tank helften moet de naad natuurlijk wel netjes glad afgewerkt worden alvorens deze gespoten word.

De rest van de gietramen zijn nog in takt. En dan natuurlijk kunnen we beginnen.

De tank. Schuren en schuren. Verschillende verf oplossers getest. Maar mocht allemaal niet baten. Daarom maar schuren tot alle lak er af is.

Het frame netjes afwerken. Ook hier zitten oneffenheden vanuit het gieten in. Denk niet dat dit heel goed te zien zou zijn wanneer het model in elkaar zou zitten. Maar toch. Ik gebruik hiervoor Revell Plasto. Dit is een fijn plamuurmiddel speciaal voor de plastic modelbouw.

Nu het frame aan het drogen is kan er een begin gemaakt worden met het motorblok. Als eerste de carburateurs.

De carburateurs zijn gespoten in aluminium verf en inmiddels goed droog. De schildjes kunnen er nu op gelijmd worden. Echt afwerken is niet echt mogelijk omdat het de chrome delen zijn.

En de cilinders. De cilinder aan de linkerkant is gewoon gelijmd. De rechter netjes afgewerkt zodat deze gespoten kan worden. Door ervoor te zorgen dat de koelribben exact gelijk liggen maak je het afwerken wel wat gemakkelijker.

En de transmissie van het motorblok. Hierop komen straks de cilinders enz op gemonteerd. De afwerking is lastig omdat de naden op vervelende plekken zijn gemaakt.

Nadat de transmissie gespoten is kunnen de rest van de carters enz aangebracht worden.

Het achterlicht van de motor. Helaas had ik geen doorzichtige rode lak en heb rode glanslak gebruikt. Geeft ook wel een aardig resultaat maar doorzichtige lak was toch mooier geweest. Natuurlijk het rubberen voetje zwart geschilderd. Het chroom is vooraf wel verwijderd

En de steppenbalk. Ook daar moest het chroom vanaf gehaald worden alvorens de rubberen steps zwart geschilderd konden worden.

Dat is dan toch weer jammer. De spruitstukken zijn hol? Waarom dan. Ik heb deze even bekeken en besloten toch te vullen. Wanneer je onder de tank zou kijken zou je deze holle spruitstukken toch zo zien. En dat is echt lelijk.

Alles gevuld en in de eerste laklaag geschilderd. Nog een klein beetje bijwerken en ze kunnen gebruikt worden.

Nu alle onderdelen van te voren netjes geschilderd zijn kan het motorblok in elkaar gezet worden. De pasvorm is goed. Vaak wel handig om dit voor het schilderproces te controleren.

De achterbrug met cardan aandrijving. Ook hier zal weer gevuld moeten worden en ontchroomd.

Eerst de delen ontchroomd en dan alles in elkaar gezet. Alles gevuld voor een eerste keer. De plasto van Revell kan niet te dik aangebracht worden.

Nu alles netjes is afgewerkt kan de achterbrug gespoten worden.

Nu alles aan het drogen is kan ik ook weer verder met de tank. Deze word bordeaux rood zeg maar. De eerste laag is er nu op gespoten. Ik laat dit dan meestal een paar dagen uitharden en polijst het met een heel fijn schuurpapier zodat ik de tweede laag er op kan zetten.

De schokbrekers achter. Deze hebben goudkleurige kapjes. Daarvoor heb ik wel een doorzichtig geel goude verf aangeschaft. Die van Revell blijkt een kleverig goedje te zijn. Daarom heb ik deze zeker 80% verdund en werk dan met hele dunne verf. Meerdere lagen aanbrengen is dan wel nodig om de juiste dekking te krijgen. Maar daardoor word het wel egaal.

De remschijven zijn wel erg dik gemaakt. Ik heb er even aan gedacht om deze wat dunner te maken. Niet gedaan omdat het anders het detail verloren gaat. Wel de uitdruk gaatjes opgevuld zodat deze putjes niet meer te zien zijn.

Nadat alles op kleur gespoten is heb ik de gaten met verdunde zwarte verf gevuld. Ik heb ook hier gedacht om deze uit te boren maar dan is toch te lastig om de gaten mooi vierkant te krijgen en de afstand tussen de gaten zijn erg klein.

De wielen kregen hun zilveren kleur als eerste. De zilveren kleur heb ik afgeplakt zodat ik hier ook met de goud gele verf de spaken kan schilderen. En ook hier heb ik net zoals met de schokbrekers de verdunde verf gebruikt. En dan ook meerdere lagen. De remschijven op het voorwiel en de trommelrem op het achterwiel gemonteerd. Ik kon op beide banden geen rijrichting vinden. Ook niet aan de hand van het profiel.

De voorvork vertoond het zelfde. Die zijn hol. En dit zou heel erg goed te zien zijn wanneer ik dit niet zou opvullen. Daarom eerst het chroom van de onderpoten af gehaald. En in meerder lagen gevuld. Als dit uitgehard is kan dit mooi glad en rond afgewerkt worden.

Als de voorvork klaar is kan het voorwiel en het spatbord geplaatst worden. Het spatbord past niet mooi en blokkeert het wiel. Alleen is dit niet goed te zien. Dus deze heb ik moeten bijwerken op meerder punten aan de onderzijde van het spatbord. Aan de bovenzijde kon dit niet vanwege het chroom. Het alternatief zou zijn dat deze dezelfde kleur zou krijgen als de tank. Hiervoor heb ik niet gekozen.

De tank heeft de tweede laag kleur gekregen en heeft een week uitgehard. Dus tijd voor de decal. Dat is een bies rondom de zijkant. Nadat dit goed zit en droog is kan de tank met blanke glans lak gespoten worden. Als je goed kijkt zie je dat de lak gereageerd heeft met de decal lijm en vloeistoffen. Ik heb dus niet goed genoeg schoon gemaakt.

Nadat de tank heeft mogen drogen voor een weekje heb ik de tank weer glad geschuurd. De verf die was aangetast heeft niet de kleur laag aangetast en voorzichtig opnieuw gespoten. De tank mag nu weer een weekje uitharden en zal dan gepolijst worden.

De buddy zit. Deze is van kunstleer en net niet matt. Een zijde glans zeg maar. De pasvorm is goed en onderdelen zijn samengelijmd waar de plooi zit voor de duopassagier.

Nu de onderdelen netjes zijn en voorzien van de afwerklaag enz. Kunnen deze op de motor geplaats worden. De motor heeft een bok ipv een zijstandaard waardoor het makkelijk werken is.

Het stuur. Verlichting enz. Ook deze krijgen nu hun afwerking. Ik heb de hadvatten en de schakelaarunit zwart geschilderd. De handvatten zullen een matte afwerking krijgen en de units een eiglans om zo nuance te maken.

Nu dit ook klaar is kunnen deze delen er op gemonteerd worden en is het model klaar.

Ik denk dat het een leuk model is om te bouwen. Echter met alle open buizen zeg maar is jammer dat dit in het zicht zou zijn. Dus echt out of the box aanbieden is lastig als je dit niet wil zien. De pasvorm is ook aardig. Hier en daar wel wat moeten aanpassen helaas. Dus kan ik het model niet aanbevelen voor een beginner. De detaillering vind ik heel netjes. De gas kabel ontbreekt wel. Die heb ik er zelf extra bij gemaakt. Er zat voldoende leiding in om dit te kunnen doen. Maar dan was het wel erg krap.