Yamaha XJ400

Een leuk model uitgezocht in de winkel. Een beetje chroom werk is bij motoren altijd leuk. En natuurlijk kan er het één en ander veranderd worden. Er blijkt keuze te zitten bij sommige onderdelen. Er is keuze uit twee verschillende buddy sits en uit verschillende spatborden. Ik heb zelf een voorliefde voor chroom en dus zal er veel gebruik gemaakt worden van de verchroomde onderdelen. Over de buddysit ben ik dan niet uit. Maar die keuze zal ik uitstellen tot wanneer dit aan bod komt.

Als eerste de doos. Fraaie afbeelding. Nu maar hopen dat het model van mij net zo mooi word als die op de doos. We zullen het gaan zien.

Eerst wat afbeeldingen van hetgeen in de doos zit.

Mooi om te zien dat de onderdelen waar uit gekozen kan worden netjes naast elkaar zitten. De decals hebben ook dubbele onderdelen en zo kan er gekozen worden uit verschillende kleurstellingen.

Als eerste het motor blok. Dit heeft toch wel het nodige werk moet ik aangeven. De carter heeft een aardige deuk en is inmiddels opgevuld met kunststof plamuur van Revell.

De passing is verder best goed. Soms is het wel even schuiven om alles netjes op elkaar te krijgen omdat er geen paspuntjes gebruikt zijn.

Ook aan de cilinders moet erg veel bijgewerkt worden. De koelribben lopen niet mooi rond en de naden zijn wel erg grof. Dus hier alles weer geplamuurd om zo alles weer in de juiste vorm te krijgen.

De achterbrug is het volgende stuk waar ik aan begin. Helaas heeft deze in het zicht ook aardige vervormingen. En zullen dan ook weg gewerkt worden.

En met de tank is het niet anders. Vervormingen en naden die in het zicht zitten. De naden snap ik wel, dit heeft met de gietmallen te maken. De tank moet er toch uit gehaald kunnen worden. Dat vervormen heeft meer met te kort afkoelen te maken van het materiaal voordat het uit de mal gehaald word. Ik moet hierbij zeggen dat ik dit niet verwacht had voor een modelbouw doos van deze prijs.

Ik heb gekozen voor de comfort buddy sit. Daar zit nu een beetje vreemde band overheen gespannen. En die gaat er nu af. Straks komt er een andere overheen. Of gewoon geen zoals dit zo vaak gezien word. Dus eerst maar eens schuren en vijlen.

De stiknaden worden wat dieper uitgegutst. Ik heb hier destijds zelf een klein stukje gereedschap voor gemaakt. Van een oud bot snijmesje een schrpertje zeg maar. Daarmee kan heel fijn een naad of panneel gekrast worden.

Nu de eerste onderdelen klaar zijn kan alles in de lak gezet worden. Het motorblok als eerste. En ik denk dat dit aardig gelukt is. De letters Yamaha op het blok heb ik met een dun kastje rood geschilderd. En straks komt er nog wat zwart inkt omheen zodat de randjes zwart blijven en het rood er mooi uitkomt.

De wielen, schijfremmen en tank. Reeds mooi in kleur gespoten. De tank is gelukkig mooi egaal geworden en krijgen nog wat decals straks. Wanneer deze er op zitten kan de tank in de blanke lak gespoten worden. Dan zal het mooi glimmen.

De voorvork is verchroomd. Dat is natuurlijk wel erg mooi alleen niet juist. Dit model had geen verchroomde voorvork. Zilver of zwarte onderpoten. Ik moet dus eerst het chroom er van af halen. Anders zou de verf niet houden. Dit geld dan ook voor de rremklauwen en alles wat er op de onderpoot vast zit. De binnenpoot is wel van chroom over het algemeen. Dus dit laten we zoals het is. Dan word dit straks voor het spuiten afgeplakt.

Het frame is in elkaar gezet en gespoten. Dus kan alles gepast worden. Goed om te zien dat de voorvork nu ook zwarte onderpoten heeft. Het blok past er mooi in en alles kan verder afgebouwd worden.

Het stuur en handvatten. Daarvoor geld eigenlijk het zelfde als voor de voorvork. De handvatten eerst kaal maken en de remmen enz. Dan kan dit daarna geschilderd worden.

De achterbrug en standaard er op. En het stuur wat klaar is er op. De motor begint nu vorm aan te nemen. Doordat het standaard lekker stevig is kan het model er ook goed en recht op staan. Dit maakt alles straks wel een stuk gemakkelijker.

Alles even aan de kant gezet en de tank en kappen voorzien van decals. Wanneer deze goed droog zijn geworden heb ik alles nog voorzien van een laag blanke lak. Omdat ik geen randen wil zien van de decals spuit ik meestal 3 laagjes over de decals en laat dit dan tussendoor wel goed uitdrogen en uitharden.

De koplamp, achterlicht en km tellerbak. Niet te vergeten wat stepjes. Deze zijn allemaal zowel in kleur als in de blanke lak gespoten. De rubberdelen mat. De kunststof delen in eiglans of zeideglans. Dus geen hoogglans. De metalen delen in zilver aluminium.

De knipperlichten. Hier moest ik dan ook weer een keuze maken uit chroom en zwart. De keuze is chroom. Zoals bij de spiegels. De onderkanten van de knipperlicht glazen heb ik oranje geschilderd. Doordat ik de binnenkant oranje schildert krijg je een mooi egale kleur alsof het kunststof is. Later wanneer de verf goed droog is kunnen de delen op elkaar gelijmd worden.

De tank en andere kapjes zijn gemonteerd en tijd voor de uitlaat te monteren. Deze zijn verchroomd waardoor je wel wat Chrome moet verwijderen voordat deze gelijmd kunnen worden. Op Chrome kan de lijm niet hechten.

En dan de koppelingskabel monteren. Vreemd genoeg is de koppeling overbrenging niet aanwezig. Nogmaals alles nagekeken maar niets kunnen vinden. Ook niet kwijt geraakt omdat het ook niet in de bouwhandleiding staat.

Net zoals de gaskabel die niet terug te vinden is. Hierdoor heb ik zelf een aansluiting gemaakt en alsnog een gaskabel aangebracht. Door een klein gaatje te boren heb ik een pinnetje in het gaatje kunnen lijmen. Dit kon dan weer gebruikt worden voor de gaskabel aan vast te maken.

Montage van de overige kleine delen. Spiegels, knipperlichten enz.

Wanneer alle kleine onderdelen ook gemonteerd zijn is de motor klaar. Ik heb er voor gekozen om er geen sokkel voor te maken. Ik vind het een leuke motor met leuke uitdagingen.