Uss Enterprise (CVN 65)

Een pracht van een vliegdek schip. Een oud model van Revell uit de jaren 80. En een flinke maat. Schaal is dan ook niet zo heel groot, 1:400 en daar komt dan een modelschip van ongeveer 80 cm uit. Natuurlijk is deze pagina bedoeld als verslag en zal eerst de inhoud van de doos laten zien. Daaronder zal dan het verslag zelf komen.

Uss Enterprise (CVN65) (1) Uss Enterprise (CVN65) (2) Uss Enterprise (CVN65) (3) Uss Enterprise (CVN65) (4) Uss Enterprise (CVN65) (5) Uss Enterprise (CVN65) (6) Uss Enterprise (CVN65) (7) Uss Enterprise (CVN65) (8) Uss Enterprise (CVN65) (9) Uss Enterprise (CVN65) (10) Uss Enterprise (CVN65) (11) Uss Enterprise (CVN65) (12) Uss Enterprise (CVN65) (13)

uss enterprise (16)Even de lift geleiders passen alvorens deze echt vast gelijmd worden. Natuurlijk ook het van te voren in gezette gedeelte netjes glad afgeschuurd en de naden netjes gedicht met wat fijne plamuur. De streep die halverwege de romp zichtbaar is laat ik nog even zitten. Dit is de waterlijn die ik straks moet aanhouden.

uss enterprise (17)Het vreemde is dat de lift geleiders de nrs op het zichtbare gedeelte hebben staan. Dit zal dus wel netjes vlak afgewerkt moeten worden.

uss enterprise (18)De boeg die is vast gelijmd heeft wat kleine naden. Deze naden zullen nadat de plamuur droog en glad afgeschuurd is niet meer zichtbaar zijn. Ook goed te zien dat de lift geleiders wat plamuur hebben gekregen, dit is voornamelijk doordat het plastic hier is ingezakt/ingedeukt tijdens het gietproces. Dit hebben ze allemaal. Geen echte ramp.

uss enterprise (19)Mooi te zien dat het giet proces bij een volledig dichte romp toch anders is. Een flinke kuil en daarin het gietstuk afgebroken. Dit kan best makkelijk afgewerkt worden met wat fijne plamuur. Maar eerst goed vlak schuren zodat er geen bobbel ontstaat.

uss enterprise (20)Allesnetjes geplamuurd en de eerste kimkiel is inmiddels ook geplaatst. De kimkielen worden met paspuntjes op de plaats gelijmd. De paspuntjes zullen dan echt zichtbaar zijn en daarom heb ik deze eerst weg gesneden waardoor de kimkielen mooier vlak gelijmd kunnen worden. Ook worden ze met een beetje plamuur behandeld om de kleine kiertjes weg te werken en een derde dunner geschuurd dan ze zijn. Dit komt beter overeen met echte kimkielen op dit formaat.

uss enterprise CVN65De patrijspoorten in de boeg zijn open geboord. Om net wat mooier resultaat te krijgen heb ik deze aan de binnenzijde wat uitgehold. De romp is nogal dik. Dit schip kan ook als RC uitgevoerd worden maar ik bouw deze statisch. Het voordeel is dat er dan geen dikke rand te zien is.

uss enterprise CVN65Start van het waaidek in het hek van het schip. Er zitten hier helaas wel wat putjes in van het uitduwen van de onderdelen. Deze worden gevuld met een goede plamuur die op het kunststof kan hechten.

uss enterprise CVN65Het dek zelf. Deze komt in 3 losse onderdelen. Ook deze is nogal dik uitgevoerd en heeft net te weinig overlap punten om goed te kunnen verlijmen dat ik er wat latjes onder gelijmd heb. Dit is ter versteviging. Alles mag nu even drogen voordat er verder aan gewerkt word. mogelijk dat het hout straks nog wat afgevlakt word.

uss enterprise CVN65Aan de bovenzijde van het dek blijven hier helaas wel wat flinke kieren over. Deze kieren werk ik dan weer af met plamuur. Deze plamuur is speciaal geschikt voor kunststoffen. Straks zal ik dit netjes vlak schuren.

uss enterprise CVN65Het eiland. Deze is redelijk simpel uitgevoerd maar wel heel netjes. Alle delen netjes afgewerkt en verlijmd. Voor het drogen van de lijm is het wel handig om wat klemmen te gebruiken zodat de onderdelen niet scheef trekken tijdens het drogen.

uss enterprise CVN65Even alles passen voordat er verder gegaan word met de betreffende onderdelen. Omdat ik alles net geplamuurd en gelijmd heb mag het nog even goed drogen voordat ik verder ga.

Uss Enterprise (CVN65) (24)Dan als eerste een uitdaging. De ramen van het eiland is toch wel heel stilistisch vormgegeven. Normaal hebben de ramen spijlen en lopen van boven naar beneden schuin naar binnen. Ik heb dan ook het besluit gemaakt om dit te veranderen.

Uss Enterprise (CVN65) (22)Alles word eerst weg gevijld wat er niet meer op hoort. De raampartijen worden volledig opnieuw gemaakt en dan op het eiland gelijmd.

Uss Enterprise (CVN65) (23)De raampartijen zoals deze er uit horen te zien. Ik heb dit vanuit styreen gemaakt. Dit 2 mm dikke styreen is schuin afgeschraapt en exact op de hoogte maat van het raam afgevijld zodat het er mooi tussen past.

Uss Enterprise (CVN65) (25)Natuurlijk mag alles netjes afgewerkt worden omdat er tijdens de sloop en het inzetten van de nieuwe ramen. Dit zijn voornamelijk vijl en schuur sporen. Deze worden netjes weg geplamuurd. Ook wat hollingen in de wanden kunnen nu weg geplamuurd worden.

Uss Enterprise (CVN65) (29)Het eiland geschuurd nadat de plamuur is gedroogd. En inmiddels in de eerste laat primer gespoten. Nu kan ik alle oneffenheden die er nog zijn beter zien om alles zo glad mogelijk te kunnen afwerken.

Uss Enterprise (CVN65) (28)Ondertussen ook aan de romp zelf gewerkt. Daar zitten door het plaatsen van de onderdelen ook verschillende naden en kiertjes die gevuld moeten worden. Ook hier maak ik gebruik van plamuur.

Uss Enterprise (CVN65) (26)Ook inmiddels een aantal gangboarden gemaakt en vast gezet. Hier zal straks nog wel wat werk aan hebben om dit mooi afgewerkt te krijgen. Ik heb er gelijk ook voor gekozen om geen PE ofwel fijne geetste metalen relingen voor te gebruiken. De keuze komt gewoon door de kostprijs hiervan. En gebruik ik de gegoten relingen van het model zelf.

Uss Enterprise (CVN65) (27)En het waaigat in de spiegel. Goed te zien dat daar ook van die ronde pushholes te zien zijn. Deze zijn inmiddels netjes afgewerkt met plamuur. Ik heb gelijk een kleine werkwijze gemaakt hiervan. Deze vind je hier.

 

Word Vervolgd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *